Lumsk: Fremmede Toner

Klinkt de naam Lumsk u totaal onbekend in de oren? We kunnen u dat vlot vergeven, want ook wij hebben heel diep moeten graven om de band terug zijn plaatsje te geven. Lumsk werd in 1999 in het Noorse Trondheim opgestart. Na een demo zorgde het gezelschap in 2003 voor een eerste full-album met ‘Åsmund Frægdegjevar’. Het album kreeg goede kritieken en het leek Lumsk voor de wind te gaan, want nadat men een mooie eerste prijs won tijdens een muziekfestival kon men een tweede full-lalbum afleveren. ‘Troll’ was er in 2005 en bevestigde de kwaliteiten van Lumsk die voor een mix zorgt van folk, rock, progressive rock en metal. Het derde album, ‘Det vilde kor’, viel minder in de smaak en het leek de zwanenzang te worden voor Lumsk. Wat het werd wel heel stil rond de band, ook al omdat twee leden duidelijk voor een gezinsleven kozen. Strubbelingen met een line-up dus ook. Tot nu dus want sinds een paar jaar lijkt de band terug een band geworden en staan de neuzen weer allemaal in dezelfde richting. Tegenwoordig bestaat Lumsk uit Espen Warankov Godø (keyboards, piano, mellotron, hammond orgel, kerkorgel, vocals), Eystein Garberg (gitaar), Siv Lena Waterloo Laugtug (viool), Espen Hammer (bass), Vidar Berg (drums), Roar Grindheim (gitaar) en Mari Klingen (vocals). ‘Fremmede Toner’ is dus het vierde full-album onder de naam Lumsk en komt er na zo’n vijftien jaar wachten, wat best wel een heel lange termijn is. Het album telt twaalf knap opgebouwde nummers waar we vooral een symbiose horen van folk en rock met wat progressieve elementen. Af en toe klinkt het wat zwaarder en harder en dan kan je natuurlijk ook de term metal gaan gebruiken. Grootste aandachtstrekker bij Lumsk zijnde uitmuntende vocalen van Mari, al weten we absoluut niet waarover de dame het hier heeft. Mari zingt zowel gevoelig en zacht, maar ook vrij krachtige uithalen. Verder vallen ons het betere riffwerk op, de mooie stukken waar piano of toetsen de spotlight opeisen en de soms verbluffende viool klanken. Af en toe krijgen we ook een mooie gitaarsolo te horen, zodat elke muzikant wel zijn deeltje in de spotlight mag gaan opeisen. We dachten bijna dat Mari alle vocalen alleen voor haar rekening zou nemen tot we bij ‘A Match’ aankwamen, want daar mag Espen voor het eerst op dit album zijn vocale capaciteiten laten schitteren. En ook zijn kalm en rustig stem timbre bevalt ons uitstekend in een van de twee Engelstalige nummers van dit album. – ook tijdens het andere Engelstalige nummer, ‘The Day Is Done’, mag hij op vocaal gebied de aandacht opeisen, naast Mari. – Al bij al zorgt Lumsk met ‘Fremmede Toner’ voor een heel knap album en hopelijk zijn wij niet de enigen die de band (opnieuw) ontdekken, zeker nu folk metal en neo folk in tal van graduaties aan een stevige inhaalbeweging bezig is. Wij hebben alvast erg genoten vanaf opener ‘Det døde barn’ tot en met afsluiter ‘The Day Is Done’.

Luc Ghyselen (85)

Dark Essence Records KAR 215

Tracklist: 1. Det døde barn 2. En harmoni 3. Avskjed 4. Under linden 5. Fiolen 6. Dagen er endt 7. Das tode Kind 8. A Match 9. Abschied 10. Under der linden 11. Da Veilschen 12. The Day Is Done