Ayreon: Transitus

Wie Ayreon zegt, weet dat dit geen doorsnee rockalbum zal zijn, maar een conceptverhaal om U tegen te zeggen. Zijn vorig album uit 2017 deed menige wenkbrauwen fronsen in de goede zin van het woord. Nu komt de man terug met gans iets anders zoals hij zelf in de YouTube-clip aankondigde. En dat hij het groots ziet is eigenlijk nog een understatement. De omschrijving alleen al: het gaat over een achtentwintig pagina’s tellend stripboek, verkrijgbaar op 2cd, 2lp gatefold rood transparant vinyl en een veertig pagina’s tellend Earbook met vijf discs. Dat 2cd album is één schijf met instrumentale versies en één schijf guide vocal versies. Daarboven op ook nog een dvd met o.a. een behind the scenes video, een videoclip, trailer en een dolby surround audio-mix van het album. Materialistische fans worden verwend, dat is nu al zeker. Het grote concept waarvan de nummers onderdeel uit maken is zo goed in elkaar gezet, dat het puur genieten is hoe alles zo mooi uitgewerkt is. Multi-instrumentalist Arjen Lucassen liet zich enerzijds inspireren door bovennatuurlijke films als The Others, The Changeling en Ghost, anderzijds door de muziek van John Carpenter (Halloween), Ennio Morricone (Once Upon A Time In The West) en Jerry Goldsmith (Omen). “En natuurlijk heb ik al mijn favoriete rock-opera’s zoals ‘JC Superstar’, ‘Tommy’, ‘War Of The Worlds’ en ‘The Wall’ nog eens beluisterd.” voegt Lucassen toe. “Toen ik hiermee begon had ik geen idee dat ik er zo lang mee bezig zou zijn! Het duurde ongeveer drie jaar en dwong mij om muzikaal en creatief uit mijn comfortzone te treden. Maar ik heb die uitdaging altijd nodig. Hoe moeilijker het is, hoe leuker ik het vind om eraan te werken”, aldus Lucassen. ‘Transitus’ is opgebouwd rond een nieuw verhaal, los van waar Ayreon eerder voor stond. Het sci-fi thema maakt plaats voor een gotisch spookverhaal dat zich (deels) in de 19e eeuw afspeelt met elementen van horror en het bovennatuurlijke. Het verhaal van Abby en Daniël begint op een donkere onstuimige nacht met de intro “The year is 1884, these are dark, troubled times, fraught with greed, envy and prejudice…”. Niemand minder dan Tom Baker, de meest iconische en herkenbare stem uit de sci-fi geschiedenis, vertelt stukken tussendoor die zorgen voor een continue draad doorheen het verhaal zodat alles mooi aan elkaar hangt. Hij is het meest bekend van zijn acht jaar durende vertolking van Doctor Who. Zoals elk Ayreon album, is het een explosief en groots avontuur met Tommy Karevik (Kamelot) als Daniel en Cammie Gilbert (Oceans of Slumber) als Abby. De all-star cast bevat verder vele grote namen, zoals Simone Simons (Epica), Dee Snider (Twisted Sister), Joe Satriani, Marty Friedman, Johanne James (Threshold), Noa Gruman (Scardust), Marcela Bovio (MaYan), Caroline Westendorp (The Charm the Fury), Paul Manzi (Arena), Michael Mills (Toehider) en Amanda Somerville (Avantasia, Trilium). ‘Transitus’ is zonder twijfel het meest ambitieuze werk van Lucassen tot nu toe. Hij is erin geslaagd om iets nieuws te maken, meer theatraal en filmisch. Het is bijna een musical geworden en leunt daarom bij momenten qua arrangementen en vocale combinaties dicht aan bij Avantasia. Waar het voor de een veel geblaat en weinig wol zal zijn, zal een ander er helemaal weg van zijn. Zelf zit ik in het midden. Erg onder de indruk van dit songwriterstalent alsook de manier waarop het gebracht is, maar of ik het nu een ganse dag zou kunnen beluisteren, ik denk het niet. Een ding is zeker, er zit continu variatie in de ganse plaat.

Rocking Klingon (84)

Music Theories Recordings

Tracklist: cd 1: 01 Fatum Horrificum 02 Daniel’s Descent Into Transitus 03 Listen To My Story 04 Two Worlds Now One 05 Talk Of The Town 06 Old Friend 07 Dumb Piece Of Rock 08 Get Out! Now! 09 Seven Days, Seven Nights / cd 2: 01. Condemned Without A Trial 02. Daniel’s Funeral 03. Hopelessly Slipping Away 04. This Human Equation 05. Henry’s Plot 06. Message From Beyond 07. Daniel’s Vision 08. She Is Innocent 09. Lavinia’s Confession 10. Inferno 11. Your Story Is Over! 12. Abby In Transitus 13. The Great Beyond