Crusade Of Bards: Tales Of Bards & Beasts

Crusade Of Bards is een nieuwe – opgestart in 2015 – Spaanse symphonic metal band die nu met ‘Tales Of Bards & Beasts’ zijn debuutalbum aflevert. Opener, Remembering Quests …’, is een bombastische instrumentale intro. Een heel pak krachtige orkestraties zorgen voor ene bombastische grandeur tijdens ‘Of Bards & Beasts’. We maken ook voor het eerst kennis met de soepele vocalen van “Captain” Eleanor Tenebre. Die zijn over het algemeen zoetgevooisd, klinken heel melodieus en zullen in de smaak vallen bij liefhebbers van female fronted symphonic metal. Verder is er een melodieuze gitaarsolo (Adrian “The Time Knitter” Carrero) die onze aandacht trekt in dit eerste volwaardig nummer. Het tempo wordt een stuk opgedreven voor het aanstekelijke ‘The Golden Vessel’ waarin de cello van Mary “Deep” Red zich mooi weet te intrigeren in de muziek, terwijl er opnieuw een mooie melodieuze gitaarsolo aan te pas komt. Hier komt ook Lady Ani (Last days Of Eden) een extra vocale duit in het zakje doen. ‘Four Fours’ klinkt wat duisterder en dreigender. Al moet je nu natuurlijk niet gaan verwachten dat men de kaart doom of black metal trekt. Nee, bijlange na niet, dit is opnieuw een mooi opgebouwd nummer geworden met elementen uit melodic metal en symphonic metal. Dreigende klanken, cello en drums (Jorge “You” Homobono), openen ‘The Rise Of The Kraken’ waarin ook rauwe mannelijke vocalen opvallen (we vermoeden van mastermind en toetsenist Paolo “The Bard” Andreotti) en die een mooi contrast vormen met de zalvende zachte stem van Eleanor. Het tempo gaat opnieuw met een stevige sprong de hoogte in tijdens ‘An Ocean Between Us – Part I – Chapter Twelve’. Opnieuw laveert de cello mooi tussen de drumpatronen en stuwende bassen (Lara “Percia” Garrido). Deze knap opgebouwde track zorgt voor een mooi kat en muis spel tussen licht en duisternis, melodie en brute kracht, mannelijke en vrouwelijke vocalen. Een tweede en laatste gast maakt zijn opwachting tijdens ‘ An Ocean Between Us – Part II – Ulysses’ Cry’. Nadat de klanken van de oceaan zijn weggestorven is het opnieuw de cello die opent. Gaandeweg nemen andere instrumenten over en mag, nadat Eleanor vocaal opent, ook Henning Basse (Mayan, Firewind) zijn zegje doen. Henning klinkt zuiver en prachtig en vormt een immens contrast met de stem van Eleanor. Naar onze bescheiden mening duidelijk een nummer die een stuk boven de andere staat. Folk invloeden zorgen voor een opwindende start, en extra accenten, van het mooi opgebouwde ‘Pirates Of The Night’ dat een stevig tempo heeft meegekregen. Mannelijke vocalen (van Paolo vermoeden we) krijgen de hoofdrol toegewezen tijdens ‘And So The Bard Sang’. We vinden dit een pak minder geslaagd en zijn maar wat blij als we ook Eleanor te horen krijgen. Cello zorgt opnieuw voor wat duistere, dreigende accenten, terwijl krijsend zeemeeuwen het nummer mogen afsluiten. Het stevige en energieke ‘Gunpowder’ mag afsluiten aan een mooi tempo. Liefhebbers van (female fronted) symphonic metal hebben er meteen een band bij om naar uit te kijken. Mits nog wat extra ervaring, en naar onze smaak wat extra kracht, kan Crusade Of Bards een stevige speler worden in dit, overbevolkte, (sub)genre. Dit debuut laat in ieder geval een goede indruk na.

Luc Ghyselen (80)

Pride & Joy Musis PJM 12074

1. Remembering Quests … 2. Of Bards & Beasts 3. The Golden Vessel 4. Four Fours 5. The Rise Of The Kraken 6. An Ocean Between Us – Part I – Chapter Twelve 7. An Ocean Between Us – Part II – Ulysses’ Cry 8. Pirates Of The Night 9. And So The Bard Sang 10. Gunpowder