Columbarium: The Morbidious One

Columbarium is een heavy doom band geworteld in de kleigrond van Zwevegem (vlakbij Kortrijk) die werd opgericht in 2021 maar de bandleden zijn allemaal reeds jaren actief binnen het wereldje. Voor wie de naam Loose License niet meteen vreemd klinkt, kunnen we u vertellen dat de leden voordien onder die naam actief waren. Al zou het verkeerd zijn om te doen alsof er enkel een naamswijziging is doorgevoerd. Columbarium is veel meer gericht op het doom genre én wil de zaken toch ook enigszins serieuzer aanpakken dan met Loose License de bedoeling was. In ieder geval heeft de jarenlange ervaring van het samen spelen zeker en vast een invloed gehad op het album want om maar meteen met de deur in huis te vallen, die ervaring dat hoor je meteen. ‘The Morbidious One’ is geen album van een aantal jonge wolven die razend enthousiast een aantal riffs op een hoop hebben gegooid. Dit is een plaat met bijzonder sterk uitgewerkte nummers waarbij een geweldige middenweg is gevonden tussen techniciteit, melodie én zwaarte. De bandleden hebben een andere muzikale achtergrond waardoor er een mix ontstaat van doom, death, grindcore zelfs met uitstappen richting heavy metal en progressieve rock. U hoort er met andere woorden gitaarspel om duimen en vingers af te likken tussen knappe songstructuren, loodzware, loggere passages met – tot onze grote vreugde – baslijnen die op hun eentje al een lust zijn voor het oor én niet te vergeten een rauwe stem die één en ander simpelweg volledig afmaakt. Dat het album een verbondenheid met de dood inhoudt, staat als een paal boven water. Dat de dood niet louter een zwartgallige aangelegenheid is maar in alle tristesse ook een zekere schoonheid bevat, is dat evenzeer. Zo is opener ‘Eyes Bleed Black’ een eerbetoon aan een overleden vriendin van de bandleden. Het bevat een gastbijdrage van Esmee Tabasco (gekend van Tyrant’s Kall) die met haar stem klinkend als een duistere heks een extra dimensie toevoegt. Na deze indrukwekkende opener volgt titeltrack ‘The Morbidious One’ en we kunnen u bij deze vertellen dat het ons favoriete nummer is. Het opent slepend zoals je van een doom nummer verwacht. Na een vrij lange aanloop komt de meest rauwe zanglijn die je maar bij een song kunt voorstellen waarna er plots een keyboard passage opduikt die een totaal andere sfeer teweegbrengt én de brug slaat naar een meer uptempo welhaast death metalachtig gedeelte met een catchy riff. Nadien wordt het tempo weer stelselmatig naar beneden geschroefd zonder echter aan kracht in te boeten. Ruim negen minuten pakkend geweld dus. ‘Rivers Of Blood’ opent dan weer met een onheilspellend klinkende piano om dan ronduit verwoestend uit te halen. Het album komt méér dan eens verrassend voor de dag. Zo is er tussen de lang uitgesponnen nummers plots het bijzonder korte ‘Barefoot On The Moon’ dat bijna soundscape-achtig klinkt, niet in het minst door de vocale bijdrage van Michelle Nocon (u misschien bekend van Of Blood And Mercury). Het vormt slechts een kort rustgevend intermezzo vooraleer we weer de loodzware doomy toer opgaan met ‘Our Glorious Ways’. Afsluiter ‘A Cure For Everything / Get Back Alive?’ kunnen we nog best omschrijven als een welhaast episch instrumentaal nummer dat werkelijk elk mogelijk aspect van een meeslepend doom nummer bevat. Niet het meest voor de hand liggend als afsluiter maar we hadden ons geen beter einde van de plaat kunnen voorstellen. Hoe dan ook is Columbarium erin geslaagd om een méér dan geslaagd debuutalbum te maken. Géén roedel jonge wolven maar door de wol geverfde én beslagen heerschappen die het klappen van de zweep kennen en een apart geluid weten te produceren. Een geluid dat overigens in goede banen werd geleid door Lander Cluyse, gekend van o.a. samenwerking met Aborted en Amenra om maar die twee te noemen. Voor wie niettemin toch nog zou twijfelen aan het feit dat ons land weer een steengoed album rijker is, kunnen we enkel aanbevelen om de band live aan het werk te zien. Als u dan nog niet mee bent, heeft u er volgens ons niets van begrepen.

K.H. (90)

Argonauta Records

Tracklist: 1. Eyes Bleed Black (ft. Esmee Tabasco) 2. The Morbidious One 3. Rivers Of Blood 4. Redemption 5. Barefoot On The Moon (ft. Michelle Nocon) 6. Our Glorious Ways 7. A Cure For Everything / Get Back Alive?