Kamelot: The Awakening

Is dertien een geluksgetal of net niet, wie zal het zeggen. Feit is dat deze ‘The Awakening’ het dertiende studioalbum is in de geschiedenis van Kamelot, eentje waarop we na ‘The Shadow Theory’ zo’n vijf jaar gewacht hebben. De titel is een verwijzing naar een nieuwe start na de duistere pandemie. De vijfkoppige Amerikaanse formatie bestaat na vijfendertig jaar uit vocalist Tommy Karevik, oprichter en gitarist Thomas Youngblood, keyboardspeler Oliver Palotai, bassist Sean Tibbetts en laatst bijgekomen drummer Alex Landenburg. Wie dertien albums uitbrengt, zal intussen de stijl al vastgelegd hebben. Geen grote verrassingen dus, we verwachten ook hier een stevige brok symfonische, melodieuze power metal. Na de ouverture (of intro zoals je wil) begint met het melodieuze uptempo ‘The Great Divide’ het echte werk. In de typische stijl beukt het gezelschap er op los met wat progressief snarenwerk. Tommy’s stem is terug in perfecte conditie om deze nieuwe muzikale golven in goede banen te leiden. Wat duisternis met het eeuwige afscheid van een geliefde in ‘Eventide ‘ en het overwinnen van een schijnbaar onverslaanbare ziekte en de mentale uitdagingen waar we allemaal mee te maken hebben in ‘One More Flag In The Ground’. Deze laatste, een zwaar te verteren kluif mede door de tweede zanglaag van Brian Howes, werd als single uitgebracht: https://www.youtube.com/watch?v=sLp1wSGC7Us. Ook de Chinees-Amerikaanse celliste Tina Guo is gastmuzikante. Ze is te horen op ‘Opus Of The Night (Ghost Requiem)’ en de Keltisch klinkende ballad ‘Midsummer’s Eve’. Wat later is ‘Willow’ een tweede rustpunt op de schijf, al varieert de energie gedurende het nummer meerdere keren. Als astro-fotograaf ben ik alvast blij met nummers als ‘Bloodmoon’, zeker als die net ietsje anders klinken dan verwacht. Soms lijkt het constant variërende arrangement, in samenwerking met de gecombineerde klanken, uit te monden in chaos, maar enkele luisterbeurten zorgen ervoor dat ook dit nummer zijn waardering opeist. De Zwitserse zangeres en songwriter Melissa Bonny maakt haar opwachting in ‘New Babylon’. De samenwerking resulteert richting gothic metal, maar behoudt de eigenheid. Als je duisternis in een progressieve en aanvallende power metal wil vertalen, kan je niet rond Kamelot. Geïnspireerd door vastberadenheid en kracht brengen ze een handvol nummers, die weinig vernieuwen maar des te meer bevestigen uit welk stevig en mooi hout de band gesneden is. Doe daar een kristalheldere productie door Sascha Paeth en een mastering door Jacob Hansen bovenop en je hebt een dertiende parel die schittert op de inmiddels lange lijst schijven die de band sedert hun ontstaan uitgebracht hebben. Hun steeds beter wordende symfonische theatrale inleving wordt door de gastmuzikanten nog extra in de verf gezet. Is het de bijdrage van de nieuwe vellenmepper, misschien, maar deze ‘The Awakening’ klinkt wat voller, wat levendiger. Of is het de langere pauze tussen de albums? Feit is dat de, om en bij een uur durende, oorstrelingen met heel veel dank afgenomen werden.

Rocking Klingon (90)

Napalm Records NPR 1054

Tracklist: 1. Overture (Intro) 2. The Great Divide 3. Eventide 4. One More Flag in the Ground 5. Opus of the Night (Ghost Requiem) 6. Midsummer’s Eve 7. Bloodmoon 8. NightSky 9. The Looking Glass 10. New Babylon 11. Willow 12. My Pantheon (Forevermore) 13. Ephemera (Outro)