Sarcasm: Stellar Stream Obscured

Het Zweedse Sarcasm is actief sinds 1990 toen de band zijn opwachting maakte in death metal kringen. Na zes demo’s hield het death metal gezelschap het voor bekeken in 1994. Een korte opflakkering, 1997, niet te na gesproken duurde het tot 2015 vooraleer de band weer actief werd. De sound werd wat gewijzigd richting melodic death metal / blackened death metal. Het legde de band geen windeieren, want elk nieuw werkstuk – er zijn al drie full-albums op de markt te vinden sinds de heropstart – wordt door de fans op luid gejuich onthaald. Wij zijn er intussen rotsvast van overtuigd dat ook dit nieuwe album op veel hoera geroep zal worden onthaald. Van de originele line-up is enkel nog vocalist Heval Bozarslan nog over. Gitarist Anders Eriksson was er toen ook bij, maar verliet de band al een paar keer om sinds 2016 vast actief te blijven bij Sarcasm. Verder vinden we ook nog Peter Laitinen (gitaar, sinds 2015), Jonas Söder (bass, sinds 2016) en Alvaro Svanerö (drums, sinds 2017) terug in de band. Op ‘Stellar Stream Obscured’ krijg je acht tracks te horen die stuk voor stuk mooi worden opgebouwd en waar plaats is voor blastbeats, melodieus gitaarwerk en vuil gebekte vocalen. ‘Through The Crystal Portal’ neigt nog eerder naar pure death metal. Het is immers een geel energiek en gedreven stukje geworden dat brutaal en agressief wordt afgeleverd. Een heel vingervlugge melodieuze gitaarsolo trekt de meeste aandacht, al kan je ook onmogelijk de vocalen negeren. Het kwintet breit daar moeiteloos een vervolg aan dankzij ‘We Only Saw The Shadow Of Life’ dat al even energiek overkomt. Blastbeats zorgen voor het stevige tempo, terwijl de gitaarlijnen ons melodieuzer in de oren klinken dan tijdens de opener. De vocalen blijven vuil en agressief klinken. Het tempo wordt enorm gedrukt tijdens ‘Ancient Visitors’ dat bijna een doom scenario vertolkt. Wat keyboards zorgen voor een onheilspellend en bij wijlen bijna occult sfeertje. Ook de stem van Heval gaat die kant op en zorgt voor een pak mysterieuze dreiging. Een loeiende sirene kondigt ‘The Spinning Tomb’ aan waar het tempo de hoogte in gaat en de heren opnieuw een mooie samensmelting van kracht en melodie laten horen. ‘Obsidian Eyes’ opent mysterieus en kalm met pianoklanken vooraleer de blastbeats hun intrede maken en het tempo met een ruk de hoogte wordt ingejaagd. Ook nu vergeten de heren niet dat ook melodie belangrijk is. Een rustiger melodieuze gitaarsolo zorgt voor een passende break. Het heel krachtige ‘The Powers Of Suffering That Be’ is een mooi vervolg met veel dreiging en kracht. Wat pianoklanken mogen ‘Apocalyptic Serenity’ openen. Daarna neemt kracht het opnieuw over. Het tempo ligt opnieuw wat lager en dat komt de dreiging ten goede. De openingsfase van ‘Let Us Descend’ vinden we een stuk minder: wat rustiger klanken (dat mag natuurlijk wel), maar de verschillende stemmen, waaronder een vertelstem en de vrouwelijke stemmen, die daarna opduiken zijn niet echt ons ding. We zijn al twee minuten ver in het nummer vooraleer de band opnieuw in vol ornaat losbarst en ons weer bij de les weet te houden zodat het afsluitende nummer toch nog gered wordt. Sarcasm zorgt met ‘Stellar Stream Obscured’ voor een heel boeiend album dat vlotjes zijn weg naar de fans van het (sub)genre zal weten te vinden.

Luc Ghyselen (90)

Hammerheart Records HHR 2022-08

Tracklist: 1. Through The Crystal Portal 2. We Only Saw The Shadows Of Life 3. Ancient Visitors 4. The Spinning Tomb 5. Obsidian Eyes 6. The Powers Of Suffering That Be 7. Apocalyptic Serenity 8. Let Us Descend