Ik leerde Ddent kennen als een Parijse instrumentale post-metalband met heel wat atmosfeer, emotie en doom, echt een band naar mijn hart. Het album ‘Toro’ uit 2018 bracht hen op mijn radar, met een zachte oosterse invloed. Met de release van hun derde album ‘Couvre-Sang’, blijft van al die troeven niet veel meer overeind. In plaats daarvan zoekt ‘Ddent’ de grenzen van het experimentele op, tot het opdringerige af. Louis Lambert en zijn schildknapen beroepen zich op een aantal dichters, taalkunstenaars en poëtische concepten als gelegenheid om alle remmen los te gooien. Het begint al met de titels van de tracks: “hoe alternatiever geschreven”, hoe beter is duidelijk het motto. Want taal is hip, natuurlijk. Laat het ondertussen duidelijk zijn dat ik geen van ben van deze nieuwe wending in de muzikale ontwikkeling van Ddent. Dit nog post-metal noemen, is wel héél erg “reachen”. De muziek is sterk beïnvloed door de immens populaire culturele periode van de seventies (denk Stranger Things en meer van dat soort ongein). Het begint al bij de retro poppy synth intro ‘I I’ en loopt verder in ‘Songe’, dat na wat artistiek theatraal getokkel overgaat in heel erg generische post-metal die uitmondt in een soort happy symfonische metal. In tegenstelling tot ‘Toro’, klinkt ‘Couvre-Sang’ veel meer als een basaal éénmansproject, wat Ddent in feite ook is. Verder dan begenadigd en ostentatief “experimenteel” amateurisme gaat het in mijn ogen niet, wat een grote stap achteruit is ten opzichte van het bejubelde ‘Toro’. ‘Volemie’, trekt de deur naar de dark wave nog meer open, maar op zich stoort dat nog niet echt: het is een degelijk nummer met een lekker duister industrial kantje. Het overdadig gebruik van synthesizers en beats in plaats van bezielde instrumenten begint wel te wringen. Dat laatste escaleert in tracks als ‘YYYYYYYYY’, dat een soort dancehall moet voorstellen. Ik veronderstel dat dit intermezzo louter in het album is opgenomen om toch maar zeker te zijn dat iedereen doorheeft dat Ddent een “progressieve band” is. ‘Puissancerevee’ keert dan te langen leste terug naar de symfonische metal, maar echt om naar huis over te schrijven is het nu ook weer niet. Het is allemaal een beetje gemakkelijk en voorspelbaar, zoals een goedkope versie van Eldamar of Stories From The Lost. Op ‘Souvenirs De Matieres’ bereikt het tremologehalte nieuwe pieken om een post-rock sfeertje te creëren, waar men ook aardig in slaagt. Datzelfde geldt voor ‘Videsdechos’ en ‘Liedevin’, dat voor het eerst een soort lightversie van post-metal genre Telepathy benadert. Geen onaardige nummers, maar een echte meerwaarde aan de scene is het ook weer niet (in zekere zin is het zelfs bizar hoe een band die zich zo wanhopig als progressief profileert, zo’n generisch materiaal durft produceren). Deze heropleving van kwaliteit heeft echter een kort leven beschoren, want met ‘OOOOOOOOOOOOO’ (originele titel, he) is het tijd voor een nieuw kut elektro tussenstuk (sorry, ik ben metal recensent, hiermee heb ik echt totaal geen voeling of sympathie). Een soundeffect van een achterstevoren afgespeelde plaat zet andermaal in de verf hoe experimenteel en gedurfd het nieuwe album wel niet is (en nee, ik ben niet zover gegaan om te achterhalen wat er precies achterstevoren werd afgespeeld (het prikkelde niet genoeg daarvoor) maar ik ben er van overtuigd dat het een heel poëtische referentie zal geweest zijn). Tot overmaat van ramp hebben ze het ongeziene lef om dit “exploot van creativiteit” te herhalen op uitsmijter ‘V’. Gelukkig is er nog het degelijke ‘Voile’, dat zichzelf echter zwaar tekort doet op vlak van crescendo, opbouw en variatiemogelijkheden. Kortom: voor fans van het oude (goede) Ddent had dit album beperkt kunnen worden tot ‘Souvenirs De Matieres’, ‘Videsdechos’, ‘Liedevin’ en ‘Voile’. Geen van deze nummers benadert de kwaliteit van ‘Toro’, maar het kan niet altijd in de roos zijn zeker. De compulsieve nood om progressief te doen for the sake of being progressive, dreigt deze Parijzenaar(s) echter de das om te doen.
Sam Bruynooghe (45)
Chien Noir
Tracklist: 1. I I 2. Songe 3. Volemie 4. YYYYYYYYY 5. Puissancerevee 6. Souvenirs De Matieres 7. OOOOOOOOOOOOO 8. Videsdechos 9. Liedevin 10. Voile 11. V