Infinitas: Infernum

Infinitas, een gezelschap uit Zwitserland, timmert sinds 2009 aan een muzikale carrière die zich ergens situeert tussen heavy metal en folk metal. ‘Infernum’ is het tweede full-album van deze band die al tal van wisselingen in de line-up telt. Ook in vergelijking met het laatste werkstukje dat ons ter oren kwam, de ep ‘Skylla’ (eind 2018), zijn er wijzigingen in de line-up te noteren. Het volgende vijftal kwam in actie voor dit ‘Infernum’: Permin Betschart (drums, vocals), Selv Martone (gitaar), Andrea Böll (vocals), Savannah Childers (viool) en Camel (bass). Het lang uitgesponnen ‘Afanc’ opent dit tweede full-album en doet dit niet onaardig dankzij een mooie opbouw. De wisselwerking tussen stukken traditionele heavy metal en folk metal zorgen daarvoor. Vooral de viool zorgt voor een aantal opgemerkte passages. We zijn minder te spreken over de vocalen die switchen tussen diepe grunts en cleane stem. Vooral de grunts (en screams) kunnen ons maar matig boeien. Maar uiteindelijk moeten we toegeven dat ‘Afanc’ er best mag zijn. Iets wat we van het korte tussendoortje ‘A Manifested Nightmare’ niet kunnen zeggen. We begrijpen eerlijk gezegd niet wat dit stukje hier komt doen. Gelukkig zorgt het instrumentale ‘Antahkarana In Flames (Avnas Prelude)’ terug voor wat soelaas en zowel ‘Avnas’ zelf als het daaropvolgende ‘Utukki’ zijn het beluisteren waard dankzij een goede opbouw en het toch wel heel mooie vioolspel. Ook ‘Lilith’ krijgt eerst een instrumentale prelude mee met het korte ‘Infernum Overture’. ‘Lilith’ zelf is een lang uitgesponnen track geworden dat opnieuw een wisselwerking aanbiedt tussen heavy metal en folk metal met opnieuw ook die wisselwerking tussen grunts en cleane zang. En ja, Andrea mag opnieuw die grunts achterwege laten naar onze smaak. Het rustiger en kalmere ‘Rahu’, met mooie cleane stem gezongen, is dan weer naar onze zin, al zou wat meer kracht een nog betere indruk hebben nagelaten. Nog een instrumentale prelude volgt met ‘A Starless Universe (Tiamat Prelude)’. De openingsfase van ‘Tiamat’ is voor het knappe vioolspel waarna Chrigel Glanzmann (Eluveitie) vocaal de aandacht opeist, wat een schitterend contrast oplevert met de best wel knappe cleane stem van Andrea: meteen het hoogtepunt van dit album. ‘Vadatajs’ mag er best zijn, maar wat ‘The Seeker Of Truth’ hier doet, begrijpen we niet. De korte instrumentale afsluiter, ‘Consultus (Memoria I)’ is best wel goed, maar was misschien beter gebruikt als intro voor dit album. Onze eindconclusie is dan ook dat Infinitas best wel met goede songs komt, over een sterke violiste beschikt, maar misschien beter op zoek gaat naar een mannelijke tegenhanger voor Andrea zodat ze zich volledig kan concentreren op haar cleane zang, waar, naar onze bescheiden mening, nog veel rek op zit.

Luc Ghyselen (72)

Independent Release

Tracklist: 1. Afanc 2. A Manifested Nightmare 3. Antahkarana in Flames (Avnas Prelude) 4. Avnas 5. Utukki 6. Infernum Overture (Lilith Prelude) 7. Lilith 8. Rahu 9. A Starless Universe (Tiamat Prelude) 10. Tiamat 11. Vadatajs 12. The Seeker Of Truth 13. Consultus (Memoria I)