Beast In Black, Biebob.

Beast In Black, support: Turmion Kätilöt – 04/03/2019 – Biebob, Vosselaar.

Na het touren als support voor Rhapsody en daarna Nightwish en pas de tweede release onder de naam van ‘From Hell With Love’ (voor bespreking zie rubriek CD review) onder de arm te hebben is het tijd dat Beast In Black een welverdiende headline tour mag neerzetten om dit album live te gaan verkondigen. Dit waarschijnlijk tot groot genoegen van gitarist Anton Kabanen die enkele jaren geleden wegens muzikale meningsverschillen uit de band Battle Beast gezet werd maar niet bij de pakken bleef zitten en deze parel van een band samenstelde om nu te zien dat Beast In Black inslaat als een bom en wereldwijd op heel wat aanhang kan rekenen. Graag had ik de show gezien die vorige week in Finland doorging met Shiraz Lane in het voorprogramma wat voor mij persoonlijk een win-win zou geweest zijn maar momenteel is het opwarmersplaatsje voorbehouden voor Turmion Kätilöt ook uit Finland afkomstig. De live reputatie van de heren kan hier en daar wel wat wenkbrauwen doen fronsen maar vandaag wordt alles netjes gehouden. Visueel is de band een interessant allegaartje: allen een black and white geschilderd gezicht waarin de ene uitgedost is in authentieke kledij en de andere een Angus Young achtig kostuum met das ter aanschouwing brengt. Muzikaal krijgen we een stevige scheut industrial metal waarbij de samples vaak een duistere sfeer brengen met daaronder een heavy distorted gitaargeluid voortgestuwd door dreunend drumwerk met lage bass ondertonen. Beide zangers vullen elkaar gemakkelijk aan en hier en daar neigt de muziek naar electronic dance maar dan ook met een duister ondertoontje.

Op naar de orde van de dag met Beast In Black. Dat het een “sold out show” is lijkt heel duidelijk met de (over)volle venue … met wat duw en trekwerk had ik mij toch een weg gebaand naar een plaats waar ik een goed zicht had op de band. Dat muzikaal alles wel snor zou zitten had ik uiteindelijk geen twijfel maar over het live brengen van de vocalen die de Griekse Yanis Papadopoulos op beide schijfjes heeft vereeuwigd was ik uiterst benieuwd. Veel tijd was er niet nodig om mij te overtuigen want de tonen die de man kan produceren zijn, op zijn zachtst gezegd, indrukwekkend. De formule om het metalgebeuren te combineren met de jaren tachtig pop / rock sound is een geslaagde missie die men hier met verve neerzet, alle details werden tot in de puntjes verzorgd. Van het soleren hebben beide gitaristen wel kaas gegeten en wisselen dus moeiteloos met elkaar af. Het speelplezier straalt van het podium af en heeft een positief effect op de vibe in de zaal, zelf met de ingestudeerde poses, waarvan ik normaal instant stuiptrekkingen van krijg, raken ze mee weg. Tussen de nummers door is er ook nog wat ruimte voor humor (“maybe it’s the Belgian beer talking”) met nog even de uitleg dat men vaak geïnspireerd werd door de Japanese manga en anime (‘Berserker’) alvorens van start te gaan met ‘Zodd The Immortal’ en opnieuw staat de zaal op zijn kop. Er werd afgesloten met ‘End Of The World’ en ik mag tevreden zijn dat ik deze ‘uit de sokken blazende’ show heb kunnen bijwonen.

Met dank aan Philipp Adelsberger (Nuclear Blast).

Tekst: David Vandewalle.

Foto’s: Bianca Lootens.