Aexylium: The Fifth Season

Folk metal krijgen we tegenwoordig op tal van manieren aangeboden. We denken bijvoorbeeld aan Eluveitie waar folk metal gecombineerd wordt met melodic death metal, Alestorm kiest dan weer voor opzwepende piraten metal, Korpiklaani zoekt het dan eerder bij vrolijke dans en drankliederen, terwijl een band als het Russische Arkona het iets donkerder en dreigender maakt met hun mix van pagan metal en folk metal. Andere bands combineren folk metal dan weer met black metal of zoeken hun heil in neo folk. Het Italiaanse Aexylium wil ook een deeltje van deze uitgebreide koek bemachtigen. Dit gezelschap werd in 2014 opgestart. Wij, van MUSIKA, “ontdekten” de band in 2018 middels hun eerste full-album ‘Tales From This Land’, waar wij alvast heel lovend over waren. Nu komt het gezelschap eraan met een tweede full-album. ‘The Fifth Season’ opent krachtig en gedreven met ‘The Bridge’ waar pure krachtige metal stukken worden afgewisseld met interventies van traditionele folk instrumenten als fluit, viool, mandoline en bouzouki. Voeg daar de heel krachtige vocalen aan toe en we vinden dat Aexylium nauw aanleunt bij Eluveitie. Met het tweede nummer gaan ze een andere richting uit. Tijdens ‘Mountains’ komen er immers vrouwelijke vocalen aan bod (Arianna Bellinaso) en die tillen het niveau nog een stukje op, ook al omdat ze een mooi contrast vormen met de diepe grunts van Steven Merani. Voor ‘Immortal Blood’ neemt het gezelschap de draad weer op van het openingsnummer met een sound die nauw aanleunt bij Eluveitie. Tijdens het energieke en best wel opzwepende ‘Battle Of Tettenhall’ krijgen we met de stem van Samuele Faulisi nog een tweede gast te horen. En alhoewel die ook voor heel wat contrats zorgt met de stem van Steven, verkiezen we het stemgeluid van Arianna en Steven zelf. Toch is ook deze track meer dan de moeite waard. Het tempo wordt eerst nog stevig gedrukt voor ‘Skål’, een nummer dat met samenzang, pure cleane zang en fluit wordt opgeluisterd, waarna het nummer aan tempo wint tot het een opzwepend karakter krijgt. Het instrumentale ‘An Damsha Mór’ zorgt voor een traditionelere Celtic folk toets, terwijl men met ‘Yggdrasil’ opnieuw aansluit bij het eerste nummer van dit album. ‘Vinland’ gaat op dat elan verder, maar is veel minder dreigend en eerder opgewekt en vrolijk te noemen, daar het eerder uitnodigt tot een (wilde) rondedans. Tijdens het mooi opgebouwde titelnummer, met o.a. symfonische accenten, duiken er weer vrouwelijke vocalen op en die zorgen beslist opnieuw voor pluspunten, terwijl ook de fluit een aardige duit in het zakje doet qua beleving. Het stevige en energieke ‘Spirit Of The North’ zorgt voor een heel knap vervolg en kent een rustgevende, kalme, break met viool in de hoofdrol. Het instrumentale ‘On The Cliff’s Edge’ gaat opnieuw de traditionele Celtic folk toer op en sluit dit album op een mooie wijze af. Met ‘The Fifth Season’ zorgt Aexylium voor een mooi opgebouwd album dat liefhebbers van folk metal zal bekoren. Als het aan ons ligt, mag de band op zoek naar een vaste vrouwelijke vocaliste, want ‘Mountains’, het nummer dat je eigenlijk als duet tussen Steven en gastvocaliste Arianne kan beschouwen, is, naar onze bescheiden mening, toch een van de hoogtepunten van dit knappe album.

Luc Ghyselen (90)

Rockshots Records

Tracklist: 1. The Bridge 2. Mountains 3. Immortal Blood 4. Battle Of Tettenhall 5. Skål 6. An Damhsa Mór 7. Yggdrasil 8. Vinland 9. The Fifth Season 10. Spirit Of The North 11. On The Cliff’s Edge